Bu yazıda programcılıkta artık gelenek haline gelmiş bir uygulama olan Merhaba Dünya uygulamasını yazacağız.
Merhaba dünya uygulaması programcılığa yeni başlandığında genelde ilk yazılan programdır. Ekrana yazı yazmaktan başka bir iş yapmaz genelde. Bizim yazacağımız da aynı işi yapacak.

Eclipse'i başlatarak işe başlayalım.

Yazacağımız her uygulama için bir proje oluşturmamız gerekiyor. Şimdi Merhaba Dünya uygulamamız için bir proje oluşturalım.


Ekran görüntülerinde göründüğü gibi yeni bir Android projesi oluşturuyoruz.
Projemize bir isim veriyoruz. Türkçe karakter ve boşluk kullanmıyoruz.
Projemizin hangi Android sürümünde çalışacağını seçiyoruz. Ben Android 2.2'yi kullanacağım.
Application Name kısmına uygulamamızın telefonda da görünecek ismini yazıyoruz.

Package name kısmına ise uygulamamızın paket adını yazıyoruz. Bu kısmı genelden özele doğru giden kelimeleri birbirlerinden noktayla ayırarak doldurabilirsiniz. Bu kısmı bir web adresinin tersi gibi de düşünebilirsiniz (merhabadunya adresinin tersi gibi mesela).

Create Activity kısmında ise kendiliğinden oluşturulacak ana etkinlik dosyasının adını seçiyoruz. Bu bir java sınıfı olacağı için isimlendirirken java sınıflarının isimlendirme kuralları ve alışkanlıklarına uymakta fayda var (her kelimenin ilk harfinin büyük yazılması gibi).

Etkinliğin ne olduğundan bahsedeyim biraz. Etkinliği bilgisayarınızdaki işletim sisteminde kullanılan pencereler gibi düşünebilirsiniz. Bu uygulamada Eclipse bizim için içine daha sonra yazı yazacağımız bir etkinlik oluşturdu.
Projemiz oluştu. Şimdi bir Android projesinin yapısına değinelim.

src dizini, İngilizce "source" kelimesinin kısa hali, altında bizim yazacağımız java kaynak kodları bulunur.

gen dizini, İngilizce "generated" kelimesinin kısa hali, altında da bizim yaptığımız değişiklikler sonucunda kendiliğinden oluşturulan dosyalar bulunur.

res dizini, İngilizce "resource" kelimesinin kısa hali, altında uygulamada kullanılan resimler, simgeler, layout dosyaları (tasarım yapılan dosyalar) ve metinler gibi dosyalar bulunur.
AnaEtkinlik.java dosyasını açalım. Yukarıdaki ekran görüntüsündeki kodların Eclipse tarafından oluşturulduğunu göreceksiniz. Ben daha güzel görünmesi için bir kaç düzenleme yaptım ve açıklamalar ekledim.
res/layout dizini altındaki main.xml dosyasını açalım. Bu dosya bizim ana etkinliğimizin içinde olanları düzenlememizi sağlayacak. Gördüğünüz gibi Eclipse oluşturduğu etkinlik içine bir tane yazı yazmış bile. Bu yazıyı seçip silin ki kendimiz nasıl oluşturabiliriz öğrenelim.
Şimdi res/strings dizini içindeki strings.xml dosyasını açalım. Burada da uygulama içinde kullanılan metinler yer alır. Eclipse'in oluşturduğu metnin de burada olduğunu görüyorsunuz. hello etiketli yazının olduğu satırı siliyoruz çünkü birazdan kendimiz oluşturacağız.
main.xml dosyasına geri dönüp kendimiz bir yazı ekleyelim uygulamamıza. Soldaki listeden Form Widgets altındaki TextView nesnesini tutup ekranımıza bırakıyoruz.
strings.xml dosyası içine de eklediğimiz nesneye yazacağımız yazıyı oluşturuyoruz. Ekran görüntüsünde gördüğünüz gibi metinAlani_yazi etiketiyle Merhaba Dünya! metnimizi yazdık.
Şimdi main.xml dosyasına geri dönüp, Graphical Layout sekmesinden xml görünüşü sekmesine geçiyoruz. id ve text özelliklerini ekran görüntüsünde görüldüğü gibi değiştiriyoruz.

Peki biz neden istediğimiz metni direk olarak bu TextView nesnesinin text özelliği içine yazmadık da, gidip strings.xml dosyasına bir girdi oluşturup etiketi kullanarak çağırdık? Uygulamamızda kullanacağımız metinleri bu yöntemle yazmak bize daha sonra bu metinleri düzenlemek istediğimizde ya da uygulamayı başka bir dile çevirmek istediğimizde büyük kolaylık sağlayacaktır.
Şimdi yazdığımız uygulamayı çalıştırma zamanı. Bir önceki yazıda sanal Android cihazı oluşturmayı anlatmıştım, o yüzden en az Android 2.2 olan bir sanal cihazınızın olduğunu varsayıyorum.

Uygulamayı çalıştırmak için araç çubuğundaki çalıştır (run) düğmesinin yanındaki küçük oka tıklıyoruz, Run As menüsü altından, Android Application seçeneğine tıklıyoruz.

Not: Eğer bu şekilde sorun yaşıyorsanız Package Explorer penceresinden projenize sağ tıklayıp aynı yolu izleyebilirsiniz.

Böylece emulatör açılıyor ve sanal cihazımız çalışmaya başlıyor.
 Sanal cihazın yüklenmesi biraz zaman alabilir.
Gördüğünüz gibi sanal cihaz başladı ve uygulamamız çalıştı.

İlk Android uygulamamızı bitirdik, hayırlı uğurlu olsun. :)

Sonraki yazılarda görüşmek üzere.

Kolay gelsin. :)

0 yorum:

Yorum Gönder

 
Top